در آمدی برجامعه شناسی آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری فقه تربیتی، جامعه المصطفی العالمیه،افغانستان

2 کارشناسی ارشد علوم تربیتی، جامعه المصطفی العالمیه،افغانستان

چکیده

جامعه شناسی آموزش و پرورش، زیرمجموعه‌ای از علم جامعه شناسی است که به مطالعه علمی آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی می‌پردازد و رابطه آن با نیازهای جامعه را تبیین می‌کند. براین اساس پژوهش پیرامون این موضوع ضرورت می‌یابد. تحقیق حاضر با هدف دستیابی به جایگاه رشته علمی در آموزش و پرورش و آشنایی با ماهیت، مسائل و دیدگاه‌های جامعه شناسان در این زمینه با روش توصیفی - تحلیلی انجام گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، از نگاه جامعه شناسی، تربیت  و پرورش کودکان باید در گروه‌های اجتماعی  و همسو با فرهنگ حاکم بر جامعه صورت گیرد و شخصیت آن‌ها در کنش و واکنش متقابل با محیط اجتماعی قوام پذیرد. از نگاه جامعه شناختی شناخت و تشخیص واقعیت‌های اجتماعی آموزش و پرورش و کارکرد اجتماعی آن، شناخت و تشخیص روابط میان آموزش و پرورش و تغییر اجتماعی و فرهنگی. تحقیق و مطالعه تطبیقی و میان فرهنگی در انواع گوناگون نظام‌های آموزش و پرورش. پژوهش در باره کلاس درس و مدرسه به عنوان یک نظام اجتماعی پویا و در حال پیشرفت، از مسائل آموزش و پرورش به حیث پدیده اجتماعی است. همچنین از نگاه جامعه شناسان معاصر، رابطه جامعه و آموزش و پرورش، افزایش نیاز‌های آموزشی و توجه به برنامه‌ریزی. تأثیر شرایط محیط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی بر روی بازده آموزشی، وضعیت بروکراسی نظام آموزشی جامعه، چگونگی روابط قدرت و نفوذ در سطوح مختلف سازمان‌های آموزشی، روابط برنامه‌ریزان و مدیران و معلمان، شکست‌های اجتماعی آموزش به ویژه فرار و بیزاری از مدرسه و بزهکاریها و انحرافات دوره جوانی، دیگر گونی‌های اجتماعی و رابطه آن با آموزش و پرورش.  تحرک اجتماعی و آموزش و پرورش، از مسائل آموزش و پرورش جامعه معاصر می‌باشد.

کلیدواژه‌ها