انگیزش و انگیزه، از مفاهیم بنیادین در آموزش و پرورش است که، زمینه یادگیری و شرایط پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تسهیل میکند. بر این اساس، تأکید بر انگیزش فراگیران در فرایند آموزش و توجه به عوامل اثرگذار در افزایش آن ضرورت مییابد. تحقیق حاضر با هدف دست یابی به جایگاه انگیزش در یادگیری و آشنایی با دیدگاهها و رویکردهای روانشناسی در این زمینه، با روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، انگیزش دانش آموزان نقش اساسی در یاگیری وپیشرفت تحصیلی آنان دارد و بین انگیزش و یادگیری رابطه معنا دار بر قرار است به گونهای که به هر مقدار انگیزش فراگیران بیشتر باشد توان یادگیری آنان افزایش مییابد و به موفقیت بیشتر میانجامد. پدیده انگیزش در امر یادگیری همواره در کانون توجه رویکردهای مختلف روانشناسی( رفتارگرایی، شناخت گرایی، انسان گرایی) و محققان و کارشناسان تربیتی معاصر میباشد و برای و افزایش و تقویت آن راهبردهای ارائه دادده اند که برای معلمان و دست اندرکاران آموزش و پرورش راهگشا خواهد بود.