بررسی مراحل تعلیم و تربیت بر اساس اولویت‌های محتوایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فقه تربیتی جامعة المصطفی العالمیة

2 دانشجوی دکتری فقه مقارن جامعة المصطفی العالمیة

چکیده

اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین الهی، جامع‌ترین برنامه‌ها را برای زندگی انسان ترسیم نموده است. این برنامه جامع، جاودانه و جهان‌شمول، در برگیرنده زندگی مادی، معنوی، دنیایی، آخرتی، فردی و اجتماعی انسان است. یکی از موضوعات مهمی که اسلام درباره آن آموزه‌های عالی دارد، تعلیم و تربیت است. نظام تعلیم و تربیت اسلامی، مؤلفه‌های شناختی، عاطفی و رفتاری گوناگونی را در ساحت‌های جسمی، جنسی و روانی ارائه و بدان‌ها توصیه و تأکید نموده­است. یکی از مسائل مهم در این نظام، ارائه مراحل تعلیم و تربیت است. این مراحل بر اساس اولویت‌های منطقی، محتوایی، ساختاری و فقهی قابل پیگیری و اجرا هستند. ازاین‌رو، این پژوهش با تکیه به منابع دینی، به روش توصیفی ـ تحلیلی، مراحل تعلیم و تربیت را بر اساس اولویت‌های محتوایی آن، در سه دوره کودکی، نوجوانی و جوانی، دنبال نموده­است. بر این بنیاد، اولویت‌های محتوایی با توجه به مراحل رشد، در سه دوره هفت ساله (کودکی، نوجوانی و جوانی) مورد ارزیابی قرار گرفته­است.

کلیدواژه‌ها