بررسی تاریخی معارف زنان از دوره ظاهرشاه تا حاکمیت طالبان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش پژوه دوره دکترای فقه تربیتی

چکیده

تبعیض جنسیتی در لایه‌های مختلف زندگی زن افغانستانی دیده می‌شود. از جمله، چنانچه تاریخ معارف جدید افغانستان را بررسی کنیم، زن در این کشور نیز مورد بی‌مهری تعلیم و تربیت مدرن قرار گرفته است. پژوهش حاضر با نگاهی گذرا به تاریخ معارف زنان در افغانستان از دوره‌ی ظاهرشاه تا دوره‌ حاکمیت امارت اسلامی طالبان دارد. دوره‌های تحصیلی عمومی، مکاتب فنی و حرفه‌یی، مدارس اسلامی و مراکز تربیت معلم از جمله مراکزی‌اند که مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه تعلیم و تربیت جدید از وظایف اساسی حکومت است، براین اساس بررسی و ارزیابی معارف جدید در این ادوار تاریخی با شیوه‌ی حکومت‌محور انجام گرفته که در این راستا با استفاده از منابع معتبر و دست اول استنادسازی شده و درچارچوپ دوره‌های مختلف حکومتی تنظیم و تبیین گردیده است. محتوای این نوشته براساس اطلاعاتی است که جنبه وصفی و نقلی دارد و بر همین مبنا تلاش گردیده است از تجزیه و تحلیل و نیز پرداختن به مطالب غیر ضروری صرف‌نظر گردد.

کلیدواژه‌ها