1
دکترای حقوق جزا و جرم شناسی جامعه المصطفی العالمیه، نمایندگی خراسان
2
دکترای فقه تربیتی، مجتمع عالی آموزش فقه جامعة المصطفی العالمیة
چکیده
«آموزش جنسی» بخش مهمی از تربیت جنسی است. این نوع آموزش، در راستای افزایش دانش، آگاهی و ارتقای مهارت متربّیان در امور جنسی و جنسیتی آنان صورت میگیرد. یکی از مؤلفههای «شناختی» در آموزههای جنسی، «هویت جنسی» است. تعلیم مسایلی به کودکان برای شناخت هویت خویش، شاکله اصلی نقشپذیری جنسی آنان را شکل میدهد. بر اساس یافتههای پژوهشهای تجربی، آموزش جنسی در هویتیابی جنسی مؤثر است و تعلیم آموزههای جنسی برای هویتیابی جنسی کودکان ضروری است. عدم تدوین پژوهشی مبتنی بر فقه اهل بیت علیهم السلام و نیز نبود برنامه ای جامع برای ارائه آموزش جنسی جهت انتقال محتوای آموزشی مناسب والدین و مربّیان را دچار سردرگمی کرده است. پژوهش حاضر به روش اجتهادی و گردآوری کتابخانه ای احکام مرتبط با تعلیم آموزه هویتیابی جنسی در دوره کودکی از دیدگاه فقه اهل بیت علیهم السلام را بررسی و حکم آن را از ادله عامه [قواعد عامه] و خاصه ـ قرآن و سنت ـ و نیز ادله عقلی استخراج نموده است. بر اساس روش استدلالی مذکور و به مقتضای ادله و قواعد عامه و نیز ادله خاصه، تعلیم در راستای هویتیابی جنسی کودکان، حداقل رجحان ندبی دارد.