برنامه‌ریزی آموزشی در سازمان‌های آموزشی از منظر اسلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری فقه تربیتی، جامعة المصطفی العالمیه

چکیده

برنامه‌ریزی آموزشی عبارت است از فرآیند تشخیص وضعیت موجود و مطلوب، تعیین اهداف نظام آموزشی، سیاستگذاری، تعیین شاخصها و رویه ها، تخصیص منابع و امکانات، نیروها، بودجه و روش تحقق آن اهداف، برنامه‎ریزی آموزشی نامیده می شود. از جمله مزایای برنامه‎ریزی افزایش احتمال تحقق اهداف سازمان، ایجاد فرصتِ اجرای منظم تصمیم‌ها، صرفه اقتصادی و از جمله چالش‎های آن هزینه بر بودن و نیز حوادث غیرپیشبینی شده می‎باشد. در اسلام نیز برنامه‎ریزی آموزشی و یا آموزش و پرورش بر اساس مکتب و نیازهای مسلمانان و جامعه اسلامی تنظیم گردیده است و پیشرفت علم و دانش در جامعه اسلامی که حتی پیشرفت خود دین مبین اسلام مرهون پیشرفت‎های آموزش و پرورش و برنامه‎ریزی سنجیده و دقیق بوده است؛ زیرا که یکی از مهمترین اهداف مهم رسالت پیامبر اسلامj آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت) می‎باشد.
دین مبین اسلام علاوه بر تاکید بر اهمیت و ضرورت آموزش و به تبع آن برنامه‎ریزی‎های ناظر بر آن، در فرایند برنامه‎ریزی آموزشی نیز نظر دارد. از جمله در هدف گذاری که قدم اول برنامه‎ریزی است دین اسلام علاوه بر دیدن اهداف مادی و دنیوی، بر اهداف الهی و معنوی و اخروی در برنامه آموزشی تاکید دارد.
همچنین در آموزه‎های اصیل اسلامی مبانی، اصول و روش‎های آموزش و تربیت بیان شده است که از گام مهای مهم برنامه‎ریزی آموزشی است. از جمله اصول و مبانی می‎توان به اصل خدامحوری یا اخلاص، تقدم اصلاح خود بر اصلاح دیگران، اعتماد به نفس و آیت بودن و نشانه شدن از طریق تعلیم و تربیت اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها